بهگزارش خبرنگار اقتصادی جهان تست تصادف ساختگی امروزه به صورت یک سرویسعمومی خودروها درآمده که باید در کارخانجات تولید اتومبیل اجرا گردد.گرچههر ساله خودروها، ایمن تر می گردند و میزان مرگ میر در حال کاهش می باشداما هنوز تصادفات اتومبیل یکی از عمده ترین عوامل مرگ و میر و آسیب درجهان به شمار می آید. یکی از دلایلی که خودروها ایمن تر می گردند برنامهریزی و انجام این تست ها می باشد.
کار آدمک های ساختگی در واقع شبیه سازی انسانی می باشد که در حال تصادفکردن است که این در حالی می باشد که جمع آوری این اطلاعات از یک انسانواقعی غیرممکن می باشد. آدمک های به کار رفته در تست ها همگی از موادیساخته شده است که شبیه بدن یک انسان واقعی گردد.برای مثال آنها دارای ستونفقراتی می باشند که از لایه های متناوب از فلز و دارای دیسک و پوششپلاستیکی می باشند. آدمکها در ابعاد متفاوتی وجود دارند و همچنین آنهادارای درصد و جنسیت متفاوتی نیز می باشند.
تست های ساختگی دارای 3 نوع ابزار می باشند.
1. شتاب سنج
2. سنسور فشار
3. سنسور حرکت
شتاب سنج ها :
این وسیله میزان شتاب را در یک مسیر ویژه اندازه گیری می کند.که از ایناطلاعات می توان برای محاسبه میزان آسیب های احتمالی استفاده کرد. شتاب باهر تغییر سرعت ناگهانی درجه بندی می گردد.برای مثال اگر سر شما با سرعت بهیک دیوار آجری برخورد کند، سرعت سر شما خیلی سریع تغییر می کند که به ایندلیل می تواند آسیب ببیند.اما بر فرض اگر سر شما با یک بالش برخورد کند سرشما به آهستگی تغییر سرعت خواهد داشت و هیچ گونه آسیبی نخواهد دید.
در اطراف یک تست تصادف ساختگی شتاب سنج های زیادی قرار داده می شود.درداخل سر آدمک شتاب سنجی وجود دارد که می تواند شتاب را در سه مسیر مختلفاندازه گیری کند. همچنین در سینه، لگن، پا و دیگر اعضای بدن آدمک شتاب سنجقرار داده می شود.
سنسور فشار :
در داخل بدن آدمک یک سنسور فشار قرار داده شده است که میزان نیروی وارده بر قسمت های مختلف بدن آدمک را اندازه گیری می کند.
سنسور حرکت :
این سنسور در قفسه سینه آدمک قرار داده می شود.که میزان انحراف سینه را درطی تصادف اندازه گیری می کند. سینه راننده در حین تصادف تحت فشار قرارخواهد گرفت. حال اجازه دهید نگاهی به یک تست تصادف واقعی داشته باشیم.
تست های تصادف زیر توسط دو موسسه معتبر The Australasian New CarAssessment Program و Insurance Institute for Highway Safety صورتپذیرفته است.
موسسه ANCAP خودروها را در پنج سطح و براساس تعداد ستاره ها رتبه بندی میکند و موسسه IIHS خودروها را در چهار سطح خوب، قابل قبول، مرزی و ضعیفرتبه بندی می کند.
پژو 207: رتبه بندی کلی:5 ستاره عابر پیاده:3 ستاره
پژو 407 :رتبه بندی کلی:5 ستاره عابر پیاده:2 ستاره
مزدا 3:رتبه بندی کلی:4 ستاره عابر پیاده:1ستاره
L 90:رتبه بندی کلی:3 ستاره عابر پیاده:1 ستاره
تویوتا لنکروزر:رتبه بندی کلی:4 ستاره عابر پیاده:1 ستاره
تویوتا یاریس:رتبه بندی کلی:5 ستاره عابر پیاده:2 ستاره
لکسوز RX:رتبه بندی کلی:4 ستاره عابر پیاده:1 ستاره
هیوندا سانتافه:رتبه بندی کلی:4 ستاره عابر پیاده:-
هیوندا IX35:رتبه بندی کلی:5 ستاره عابر پیاده:-
ریو:رتبه بندی کلی:ضعیف
زانتیا:رتبه بندی کلی:2 ستاره عابر پیاده:1 ستاره
ماتیز:رتبه بندی کلی:3 ستاره عابر پیاده:2 ستاره
سورنتو:رتبه بندی کلی:4 ستاره عابر پیاده:1 ستاره
نیسان ماکسیما:رتبه بندی کلی:مرزی
نیسان قشقایی:رتبه بندی کلی:5 ستاره عابر پیاده:2ستاره کودک:4 ستاره
BMWمدل -سری 3:رتبه بندی کلی:خوب
BMW X3 :رتبه بندی کلی:4 ستاره عابر پیاده:1 ستاره کودک : 4 ستاره
BMWمدل F10 :رتبه بندی کلی:5 ستاره عابر پیاده:-
مرسدس بنز -W212:رتبه بندی کلی:5 ستاره عابر پیاده:-